ارتباط با ما گالری تصاویر انتشارات مقالات اخبار صفحه اصلي
سخن روز
  • گزارش ویژه به مناسبت 18 آذر، 9 دسامبر روز جهانی مبارزه با فساد

  • در آستانه روز جهانی مبارزه با فساد (18 آذر، 9 دسامبر) ، «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» با حضور سران سه قوه و مسئولان ارشد کشوری، فعالان بخش خصوصی، نخبگان علمی و اصحاب رسانه در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این نوشتار ویژه ، موضوع فساد اداری به صورت خاص مورد توجه و بررسی قرار می گیرد
  • لزوم اعتقاد قلبي مقامات ارشد نظام

  • در هر كشوري سند چشم انداز، بالاترين و مهمترين سند ملي تلقي مي شود و به همين علت معمولا كليه اسناد ملي به نحوي بايد بر اساس سند چشم انداز و به منظور دستيابي به فراز هاي آن تنظيم شوند.
آرشیو
رقبای منطقه چشم انداز 1404
1ترکیه
2افغانستان
3عربستان
yemenیمن
emirateامارات متحده عربی
آرشیو
خبر های خارجی
پایان نامه ها و گزارشات تحقيقاتي
آرشیو
اصول توسعه از ديدگان امام خمينى:
قبل از ورود به اين مبحث‏يادآورى چند نكته علاوه بر آنچه درباره يكپارچگى نظريات امام و لزوم منظور داشتن آن به عنوان كليتى غير قابل تجزيه و انفكاك در پايان بخش قبل ذكر شد - ضرورى است.
اول - امام خمينى كلمه توسعه را در پيامها و بيانات خود بكار نبرده‏اند، اگر هم باشد بسيار نادراست. آن حضرت بيشتر از عباراتى نظير بازسازى، نوسازى، تعمير، بناكردن، ساختن، آباد كردن استفاده كرده‏اند.
دوم - در نظر امام بازسازى و آباد كردن كشور بدون احياء فرهنگ اصيل اسلامى، زدودن آثار طاغوت از جامعه و ترقى در ساير زمينه‏ها مانند عدالت اجتماعى، آموزش و پرورش، خودسازى، تقوا و. . . ميسر نيست. همانطور كه اشاره شد توسعه از نظر معظم له امرى فراگير و همه جانبه است و تمامى عرصه‏هاى حيات آدمى را در بر مى‏گيرد كه اين معنى خيلى وسيعتر و عميق‏تر از مفهوم توسعه در ادبيات كارشناسان فن است. آنان عليرغم اينكه در دهه‏هاى اخير توسعه را علاوه بر مفهوم اقتصادى شامل ساير عرصه‏ها مانند سياست، آموزش، و غيره مى‏دانند، لاكن هرگز هيچكدام به خودسازى و ارتباط با خداوند متعال و لحاظ كردن توسعه به عنوان يك تكليف شرعى نمى‏پردازند. در آراء حضرت امام تمامى اين مفاهيم منظور شده است.
بنابراين در آراء ايشان امر توسعه داراى مقدماتى لازم و منظور داشتن شرايط و اقداماتى همگام و توام با مديريت توسعه ضرورى و اجتناب ناپذير است.
سوم - تقسيم بندى اصول توسعه و لواحق آن كه در اين مقاله بيان مى‏شود از پيامها و بيانات حضرت امام در زمانهاى مختلف و بصورتى كلى استخراج شده است، طبعا مى‏تواند به صورتهاى گوناگونى طبقه‏بندى و بررسى شود. لاكن در هر صورت اين تقسيم‏بندى‏ها به منظور درك بهتر انديشه معظم له بوده است و همواره امكان طبقه‏بندى و درك عميق‏تر نظريات چنان شخصيتى وجود دارد.
با توجه به نكات مزبور محورهاى توسعه از ديدگاه حضرت امام در 5 اصل معرفى مى‏شود
1. معنويت
2. استقلال (فكرى و عملى)
3. مردمى بودن يا اتحاد همه مردم در امر توسعه
4. عدالت
5. تغيير وضع محرومين و مستضعفين.
سعى مى‏شود حتى الامكان نمونه‏هايى از كلام امام بدون تو ضيح زايد نقل شود. تا تصويرى روشن از نظريات ايشان در موارد مذكور بدست داده باشيم:
1- معنويت:
از ديدگاه حضرت امام معنويت، اساس هر حركت و تحرك بشرى است و بدون اعتقاد و ايمان، اعمال بشر اساسا ناقص و ابتر خواهد بود.
اگر ايمان وارد قلب شود، كارها اصلاح مى‏شود. (58)
اگر جنبه ايمان مردم تقويت‏شد، همه امور براحتى انجام مى‏شود. (59)
ارزشهاى معنوى ارزشهاى هميشگى است. (60)
من نمى‏توانم باور كنم كه كسى مبادى معنوى نداشته باشد و براى مردم كوشش كند.
همه بدبختى‏ها از ضعف ايمان و سستى يقين است(61)
اگر ايمان به خدا و عمل براى خدا در فعاليتهاى اجتماعى و سياسى و اقتصادى و ساير شوون زندگى بشر وارد شود، پيچيده‏ترين مشكلات امروزى جهان به آسانى حل مى‏شود. (62)
جنبه‏هاى عمده اين معنويت‏براى سازندگى و توسعه از قرار ذيل است:
الف: اتكال به خداوند
با اتكال به خداوند عظيم است كه مى‏توانيم آشفتگى‏هاى اين مملكت را و خرابيهاى اين مملكت را بازسازى كنيم. (63)
ب: حفظ ارزشها:
مسايل اقتصادى و مادى اگر لحظه‏اى مسئولين را از وظيفه‏اى كه بر عهده دارند منصرف كند خطرى بزرگ و خيانتى سهمگين است. (64)
آن روزى كه مجلسيان، خوى كاخ نشينى پيدا كنند. . . و از اين خوى ارزنده كوخ نشينى بيرون بروند. آن روزى است كه ما براى كشورمان بايد فاتحه بخوانيم. (65)
بايد دولت جمهورى اسلامى تمامى سعى و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنمايد، ولى اين بدان معنا نيست كه آنها را از اهداف عظيم انقلاب كه ايجاد حكومت جهانى اسلام است منصرف كند. (66)
ج: خودسازى:
ما بايد در هر قدمى كه براى پيروزى پيش مى‏رويم، هر قدمى كه براى ساختن كشورمان پيش مى‏رويم، چند قدمى براى ساختن خودمان، براى پيروزى بر نفس خودمان، براى پيروزى بر شيطان باطنى خودمان قدم برداريم. (67)
د: قيام براى خدا و رضاى او
بدون هيچ اغراض شخصيه قيام كنيم و اين كشور را از سر، و از نو بسازيم. (68)
ه: تكليف شرعى:
از نظر حضرت امام توسعه كشور يك تكليف الهى، يك واجب الهى است و براى انجام آن با عزم و اراده تمام بايد مشغول كار شد.
مهم اين است كه انسان در آن وقتى كه وقت كار است تكليفش را بداند. شما مى‏دانيد كه اين مملكت احتياج به كار دارد، احتياج به بازسازى دارد. (69)
2- استقلال و آزادى:
حضرت امام به استقلال و بخصوص استقلال فكرى و فرهنگى بسيار بها مى‏دهند. بزرگترين فاجعه براى ملت ما اين وابستگى فكرى است كه گمان مى‏كنند همه چيز از غرب[است] و ما در همه ابعاد فقير هستيم. (70)
اين وابستگى فكرى، وابستگى عقلى، وابستگى مغزى به خارج منشا اكثر بدبختى‏هاى ملتها و ملت ماست. (71)
اگر ما از وابستگى فكرى بيرون بيائيم همه وابستگى‏ها تمام مى‏شود. (72)
ما مى‏خواهيم زندگى فقيرانه داشته باشيم ولى آزاد و مستقل باشيم. (73)
آزادى يك نعمت‏بزرگ الهى است. (74)
ما مصائب را به خاطر رسيدن ملتمان به آزادى و استقلال تحمل خواهيم كرد. (75)
ما ارزش حيات را به آزادى و استقلال مى‏دانيم. (76)
قانون اسلام مسبب آزاديها و دموكراسى حقيقى است، و استقلال كشورها را نيز تامين مى‏كند. (77)
از نظر حضرت امام آزادى واقعى در اسلام است و آزادى غربى كه موجب تباهى است، نه تنها آزادى نيست‏بلكه نوعى ديگر از وابستگى است.
آزادى به شكل غربى آن، كه موجب تباهى جوانان و دختران و پسران مى‏شود، از نظر اسلام و عقل محكوم است. (78)
انحطاط و سقوط بشر، به علت‏سلب آزادى او و تسليم در برابر ساير انسانهاست. (79)
محورهاى اصلى استقلال و آزادى كه در كلام حضرت امام بر آنها تاكيد شده است از اين قرار است:
الف: خودباورى (هويت و فرهنگ)
آن چيزى كه ملتها را مى‏سازد فرهنگ صحيح است(80)
اگر فرهنگ درست‏بشود يك مملكت اصلاح مى‏شود(81)
اساسا فرهنگ هر جامعه هويت و موجوديت آن جامعه را تشكيل مى‏دهد، و با انحراف فرهنگ، هرچند جامعه در بعدهاى اقتصادى، سياسى، صنعتى و نظامى قدرتمند و قوى باشد ولى پوچ و پوك و ميان تهى است. (82)
اتكال به نفس بعد از اعتماد به خداوند منشا خيرات است. (83)
عمده اين است كه ما باور كنيم كه خودمان مى‏توانيم. (84)
ما بايد اين را بفهميم كه همه چيز هستيم و از هيچكس كم نداريم. (85)
ژاپن همين معنا را مبتلا بود و بعد بيدار شد و اراده كرد و شد يك مملكت صنعتى كه الان صنعت او مقابله مى‏كند با آمريكا(86)
هندوستان بيدار شد، با اينكه از همين نژادهايى بودند كه غير غربى بودند. (87)
ما روى پاى خود مى‏ايستيم و مطمئنا پيروزيم. (88)
ب: قناعت:
مردم بر سر دوراهى عزت و ذلت قرار داشته و بايد تصميم بگيرد، يا رفاه و مصرف گرايى و يا تحمل سختى و استقلال. (89)
از ورود كالاهاى مصرف ساز و خانه برانداز جلوگيرى نماييد و مردم به آنچه دارند بسازند تا خود همه چيز بسازند(90)
خود را به ساده زيستن عادت دهيد و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهيزيد. (91)
با زندگى اشرافى و مصرفى نمى‏توان ارزشهاى انسانى - اسلامى را حفظ كرد. (92)
يكى از ويژگيهاى بسيار مهم و شاخص حضرت امام اعتقاد و التزام عملى به تمام مطالبى بود كه مى‏فرمودند. كما اينكه، درباره ساده زيستى و قناعت ايشان خانواده و نزديكان معظم له خاطرات بسيارى نقل كرده‏اند از جمله اينكه حضرت امام هرگز باقى مانده آب ليوانى را كه نوشيده بودند دور نمى‏ريختند بلكه كاغذ تميزى روى آن قرار مى‏دادند و در دفعات بعد از آن استفاده مى‏كردند.
بد نيست در اينجا با توجه به اشاره‏اى كه حضرت امام در يكى از فرمايشات خود به ژاپن داشتند از روش ژاپنى موتاى ناى يا روح قناعت ژاپنى نام ببريم. دولتى كه با اتحاد و قناعت آنچنان تلاش و كار كردند تا به پايه امروز رسيدند ژاپن در شمار مهمترين توليد كنندگان كاغذ است‏حال آنكه مانند روسيه و كانادا منابع جنگلى وسيع ندارد. عمده توليد كاغذ آنها از بازيافتى‏هاست. در ژاپن تكه كاغذى دور انداخته نمى‏شود. براى صرفه جويى در انرژى - با توجه به كمبود انرژى در ژاپن - بجاى استفاده از وسايل گرم كننده لباس بيشترى مى‏پوشند و شبها دستگاههاى گرم كننده را خاموش مى‏كنند و بحاى آن از روانداز مناسب استفاده مى‏نمايند. چندى قبل در ژاپن به دنبال اختراعى بودند كه از كيسه‏هاى مخصوص كوچكى - بدون نياز به حرارت مركزى و نظاير آن - براى گرم كردن بدن استفاده كنند. (93)
اسراف از جمله مسائلى است كه در اسلام، شديدا نهى شده است. در عين اينكه استفاده از مواهب دنيوى حلال منعى ندارد لاكن اسراف ضد ارزشى و شيطانى است: ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين. (94)
البته در كشور ما يكى از راههاى مبارزه با اسراف - و در واقع ساده‏ترين آنها - گران كردن اجناس مورد مصرف است. كمتر شاهد بوده‏ايم كه تفكيكى ميان انواع كالا و اجناس بعمل آيد يا در كنار گران كردن آموزشهاى لازم و تلاشهاى تحقيقى براى رفع معضل كمبودها تدارك شود. آقاى مهندس موسوى، آخرين نخست وزير كشور ايران طى خاطراتى كه از فوت امام نقل كرده‏اند - به توجه و دقت امام خمينى نسبت‏به اين مسايل اشاره مى‏كنند و اظهار مى‏دارند آن حضرت با گران كردن اجناس بويژه كالاهايى كه مورد مصرف افراد كم درآمد جامعه بود بشدت مخالفت مى‏كردند. ايشان مى‏گويند يكبار كه خدمت امام رسيديم و توضيح داديم كه به دلايل وضع كشور و مسايل اقتصادى بايد نان را اندكى گران كنيم، ايشان مخالفت كردند و نظرشان اين بود كه نان مصرف اصلى فقراست و نبايد گران شود. ما توضيح داديم كه درست است فقرا قدرى مشكلتر مى‏توانند نان بدست‏بياورند ولى در عوض اغنيا نيز كمتر اصراف مى‏كنند و لااقل بدون سوبسيد پول نان خود را مى‏پردازند. آنگاه حضرت امام جمله بسيار زيبايى فرمودند كه عمق و لطافت آن شگفت انگيز است و جمله ايشان كار را تمام كرد. ايشان فرمودند: اشكال ندارد، اغنيا نيز مهمان سفره فقرا باشند. (95)
ج: خودكفايى:
در روايات اسلامى به كار و فعاليت در جهت‏بى‏نيازى از ديگران ارزش بسيار داده شد تحمل و زحمت و رنج‏براى رسيدن به غنا و بى‏نيازى عبادت به شمار آمده است.
امام باقر (ع) در هواى بسيار گرم نامناسب در مزرعه خويش به كار مشغول بود. و در پاسخ معترض كه كاركردن در سن پيرى را بر آن حضرت خرده مى‏گيرد و قصد موعظه آن حضرت را دارد، مى‏فرمايد: من به قصد بى‏نيازى از تو و مردم كار مى‏كنم و اين عبادت است و اگر در اين حالت‏بميرم در حال طاعت‏خداوند از دنيا رفته‏ام. (96)
امام خمينى اعتقاد دارند: اگر يك مملكت‏بخواهد مستقل باشد، اول شرط اين است كه احتياج نداشته باشد به غير. (97)
و شما بايد به فكر اين باشيد كه همه چيزتان را خودتان درست كنيد. (98)
امام خمينى براى خودكفايى بر كشت و زرع نيز تاكيد بخصوص دارند: الان مى‏دانيد كه ما محتاج به خارجيم راجع به مواد غذايى، بايد خودمان اين را جبران بكنيم، و اين به همت كشاوزران ماست. (99)
و ايران مملكتى است كه كشاورزى او بايد كشاورزى غنى باشد. (100)
د: نياز به تكنولوژى:
با توجه به عقب ماندگى ديرپاى كشور از لحاظ فن آورى وصنعت نسبت‏به جهان امروز نياز به خارج امرى بديهى مى‏نمايد. در اين شرايط چه بايد كرد؟ چه چيزى و چگونه بايد از خارج وارد شود يا مورد اقتباس قرار گيرد؟ حضرت امام در اين باره مى‏فرمايند: احتياج ما پس از اين همه عقب ماندگى مصنوعى به صنعتهاى بزرگ كشورهاى خارجى حقيقتى است انكا رناپذير. ولى اين به آن معنى نيست كه ما بايد در علوم پيشرفته به يكى از دو قطب وابسته شويم. (101)
در برنامه صنعتى كردن مملكت هرگز چون امروز سراغ مونتاژ نمى‏رويم. ما در ايران صنايع مادر ايجاد خواهيم كرد و نوسازى را به بهترين وجه انجام خواهيم داد. (102)
ملاحظه مى‏شود كه نظر ايشان صنعتهاى بزرگ وصنايع مادر است، نه هر صنعتى و هر وارداتى.
ما نيازهاى تكنولوژى خود را از هر منبعى كه مفيدتر براى كشورمان باشد تامين خواهيم كرد. (103)
اين مفيدتر براى كشور جاى تامل دارد. البته مى‏توان با توجه به مجموع نظريات امام به آسانى فهميد كه مفيدتر براى كشور كدام منبع است و از كدام كشورها مى‏توان يارى گرفت.
ه: هوشيارى در اجراى برنامه‏ها:
نوسازى كشور با توجه به الگوهاى تحميلى - تبليغى غربى و اوضاع و شرايط كنونى جهان، كار ساده‏اى نيست. بسا كه بعد از اجراى برنامه‏هاى طولانى تازه متوجه شويم كه در تار و پود دام الگوهاى توسعه غرب گير افتاده‏ايم. آن مرد الهى اين روشن‏بينى‏هاى شگفت را داشت كه انتهاى مسيرهاى بظاهر درست لاكن در باطن انحرافى را ببيند. بايد دو چشم ديگر هم قرض كنيم و به اطراف خودمان و ملكت‏خودمان نگاه كنيم تا با دست‏خود ما دوباره به ما تحميل نكنند. (104)
بايد خودمان را نگه داريم. اگر اين نشود و بعدا باز همان مسايل كم كم، با تدريج ، حوصله آنها زياد است - با تدريج همين مسايل سابق بر ما تحميل مى‏شود. (105)
دشمن بيدار و پر حوصله است. كارى جز سلطه‏گرى در عالم ندارد. او دنبال منافع خويش است. تمامى تاريخ معاصر شاهد اين مدعاست كه غرب بويژه آمريكا در پى تسلط بر جهان است و باكى از نابودى هيچ كشور و هيچ مردمى ندارد. مى‏خواهند شما را مايوس كنند آنهايى كه منافع خودشان را از دست دادند يا در خطر مى‏بينند مى‏خواهند شما را مايوس كنند. مى‏خواهند شما را از قدرت خودتان مايوس كنند تا سست‏شويد و آنها به مقاصد خودشان برسند. 106
بد نيست نگاهى به يكى از شاخصه‏هاى توسعه دربرنامه اول بياندازيم طبق برنامه اول توسعه مى‏بايستى صنايع مصرفى 2/4 درصد رشد داشته باشد كه معادل 28 درصد رشد كرد و صنايع سرمايه‏اى مى‏بايد به رشد 24 درصد مقرر شده و تصويب شده برسد، كه رشد آن 9/5 درصد بود. معلوم است كه صاحبان سرمايه به سودهاى كلان حتى تا صددرصد هم راضى نيستند و دنبال صنايع مصرفى مى‏روند كه سودش گاه تا 200 درصد هم مى‏رسد. در حالى كه عرصه توليد سرمايه‏اى سودى معادل 5 تا 10 درصد بيشتر ندارد. (107)
3- اتحاد همه نيروها براى سازندگى (ملت و دولت) :
يكى از رازهاى پيروزى انقلاب اسلامى اتحاد همه نيروها عليه نظام وابسته پهلوى بود. در واقع يكى از رازهاى رهبرى امام خمينى ايجاد روحيه اتحاد بين همه نيروها بود. امام خمينى تنها رهبرى است كه در قرن معاصر موفق شده است همه مردم كشور - الا بعضى افراد وابسته به رژيم پهلوى - را زير بالهاى خدايى واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا(108) جمع آورد. بدون اين اساس محكم موفقيت امكانى ندارد. بر همه اقشار ملت ، در هر مقامى كه هستيم واجب است - واجب الهى است - كه با هم پيوسته باشيم و با هم يكدست و يكدل و يك جهت‏براى ساختن اين ايران خراب. (109)
همه با همت والا براى خدا و براى رضاى ولى امر سلام الله عليه، همه با هم ست‏برادرى داده و اين كشورى كه خرابه شده و به دست ما دادند خودمان تعمير كنيم. (110)
با اتكال به خدا و با وحدت كلمه و همت فرزندان اين آب و خاك همه با هم به بازسازى كشور مى‏پردازيم. (111)
ما بايد از سر، يك مملكتى را از سر بسازيم و اين، نه دولت همچو كارى مى‏تواند بكند و نه بعض اقشار ملت، بايد همه با هم دست‏به هم بدهند. (112)
براى ساختن ايران هم همه ملت‏بايد شركت كنند، كشاورز در حد كشاورزى، زارع در حد زارع بودن، اهل صنعت در حد صانع بودن وهمه اقشار ملت از دوست و غير دوست گرفته، اينها با هم همكارى بكنند و برادرانه دست‏به هم بدهند و اين خرابه‏اى كه براى ما گذاشتند، از سر بسازند و آبادش كنند. (113)
چگونه همه ملت مى‏توانند متحد باشند، آيا مى‏شود مردم با زمينخواران و ساختمان‏خواران و ثروت اندوزان و تجارت پيشه‏گان طماع كه هر روز حريص‏تر و گنده‏تر مى‏شوند متحد شوند؟
4: عدالت:
عدالت از نظر امام خمينى يكى از پايه‏هاى اساسى بناى توسعه است.
خروح از اعتدال و عدالت الهى و صراط مستقيم، انحراف است و اجتناب از آن وظيفه‏اى الهى. (114)
عدالت را اجرا كنيد، عدالت را براى ديگران نخواهيد[براى] خودتان هم بخواهيد. (115)
عدالت در اسلام آنچنان اهميت دارد كه قرآن كريم قسط و عدل را هدف ارسال رسل و كتابهاى الهى معرفى مى‏كند. لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنامعهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط116
لذا توسعه‏اى كه عدالت اجتماعى را مختل كند از نظر امام مردود است.
اهميت عدالت از نظر امام چنين است من اميدوارم به فوز احدى الحسينين نايل شوم. يا پيشرفت مقصود در اقامه عدل و حق يا شهادت در راه آن كه راه حق است. (117)
5: محرومين و مستضعفين:
از نظر حضرت امام هدف اصلى توسعه بعد از حفظ اسلام و كشور اسلامى محرومين و مستضعفين هستند و اين يكى از بزرگترين تفاوتهاى الگوى توسعه از نظر امام با الگوى توسعه ملى كشورهاى ديگر است. طريق اسلامى اين است كه مستضعفين را حمايت كنند. (118)
گمان نمى‏كنم عبادتى بالاتر از خدمت‏به محرومين وجود داشته باشد. (119)
به همه در كوشش براى رفاه طبقات محروم وصيت مى‏كنم كه خير دنيا و آخرت شماها رسيدگى به حال محرومان جامعه است. (120)
ما آن روزى عيد داريم كه مستمندان ما، مستضعفان ما به زندگى صحيح رفاهى و به تربيت صحيح اسلامى - انسانى برسند. (121)
اسلام براى مستضعفين آمده و اول نظرش به آنهاست. (122)
خدا نياورد آن روزى كه سياست ما و سياست مسئولين كشور ما، پشت كرن به دفاع از محرومين و رو آوردن به حمايت از سرمايه‏دارها گردد. (123)
حضرت امام مكررا با خوى كاخ نشين مخالفت كرده‏اند و هدف توسعه را وصول به رضاى الهى ا ز طريق خدمت‏به محرومين و مستضعفين مى‏دانند.
بيايد به علم بپيونديد، بيايد تمام قلبها و تمام قدمها و تمام گفتار ما براى منافع اين قشر مستضعف باشد. نگذاريد خون شهيدان هدر برود. نگذاريد اين زاغه نشينان ما باز ادامه بدهند به زاغه نشينى. نگذاريد ابر قدرتها باز به طمع بلعيدن ما بيفتند. (124)
و كلام آخر جمعبندى:
با عنايت‏به اهميت توسعه و اينكه عقب ماندن مادى و معنوى در هر زمينه‏اى از كاروان پيشرفت‏بشرى علاوه بر اينكه خلاف عقل و شرع است‏به همان نسبت اسباب تضعيف استقلال و عزت حاصل از ايمان و انقلاب اسلامى و خون شهداى گرانقدر است، و اينكه الگوهاى غربى در كشور ما و در همه عالم جز شكست و وابستگى نتيجه‏اى ببار نياورده، خصوصا اينكه - بر خلاف بسيارى از نقاط عالم كه فاقد مكتب جامع و كامل داخلى براى پاسخگويى به نيازهاى توسعه هستند و از اين رو با وجود رو آوردن به ويژگيهاى ملى و درونى همواره در پاره‏اى از جهات ناچار به پذيرش اصول غربى هستند - ايران اسلامى داراى مكتبى كامل و جهانى است كه پاسخگوى تمامى نيازهاى بشرى مى‏باشد و علاوه بر آن از گنج‏بى‏پايان انديشه‏ها و افكار امام خمينى بهره‏مند است، راه اساسى و صحيح توسعه، سرمشق قراردادن سيره و انديشه حضرت امام است. آراء و انديشه‏هاى امام خمينى صرفا مبانى نظرى توسعه را تامين نمى‏كند بلكه علاوه بر آن، با توجه به اين موضوع كه ايشان حدود 10 سال كشور توفانزده ايران را در سخترين شرايط اداره كردند و همواره مشكل گشاى دولت و مجلس و ارگانها و مردم بودند. رهنمودها و دستورات ايشان در شرايط گوناگون شكل اجراى اين نظريات را نيز مشخص نموده است.
بنابراين ضرورى‏ترين اقدام تشكيل گروه‏هاى ويژه‏اى است كه بتوانند با توجه به مبانى نظرى و عملى امام خمينى و آراء و سيره آن حضرت الگوهاى توسعه كشور را تنظيم و در واقع ادبيات انقلاب اسلامى را در عرصه توسعه و ارتباطات توسعه به رشته تحرير درآورند و اين امر جز با كمك و همكارى مشترك حوزه و دانشگاه ميسر نمى‏شود. همچنين به موازات آن برنامه‏هاى اجرايى كشور را تركيب نموده و دائما چگونگى پيشرفت عملى برنامه‏ها را بر اساس اين الگوها كنترل كنند و بخش ويژه‏اى در رسانه‏ها بدين امر اختصاص يابد تا مردم براى هميشه تصويرى پويا از چگونگى پيشرفت و رشد كشور خود پيش رو داشته باشند. انشاءالله
پى‏نوشتها:
1. مولانا، حميد، گذر از نوگرايى، ترجمه يونس شكرخواه، تهران: مركز مطالعات و تحقيقات رسانه‏ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، پاييز 1371
2. همان منبع، ص‏279
3. همان منبع (نقل به مضمون)
4. دكتر پناهى، محمد حسين، ضرورت ارزيابى علمى برنامه‏هاى توسعه و وضعيت آن در ايران، فصلنامه علوم اجتماعى، شماره‏هاى 3و4، ص‏84
5. مهندس موسوى، ميرحسين، مجموعه مقالات سمينار تحقيق و توسعه، سازمان پژوهشهاى علمى و صنعتى ايران، وزارت فرهنگ و آموزش عالى، تيرماه 1368، ص‏18
6. همان منبع، نقل به مضمون، ص‏17
7و8. مهندس موسوى، ميرحسين، سخنرانى در دانشگاه تربيت مدرس، به مناسبت هفته دفاع مقدس، 1/7/76
9. شكرخواه ، يونس، تمدن اسلامى از ديدگاه امام خمينى، فصلنامه حضور، زمستان 76، شماره 22
10. سرادموند آيرونسايد فرمانده نيروهاى انگليسى در شمال ايران بود. مراجعه كنيد به خاطرات فردوست تحت عنوان ظهور و سقوط سلطنت پهلوى جلد دوم، تهران، انتشارات اطلاعات ، 1370
11و12و13و14. سيد زاده، حميد - بررسى كتاب پاسخ به تاريخ، قم، چاپ مهديه، تابستان 1370
15. مراجعه كنيد به مقالات خارجى انتهاى كتاب داستان انقلاب نوشته محمود طلوعى تهران، انتشارات علمى، پاييز 1370
16. همان منبع، ص‏562
17و18و19و20و21و22و23. فوران، جان - انقلاب 79-1977: چالشى بر تئورى اجتماعى، فصلنامه حضور، شماره 18، زمستان 1375 از ص‏184 به بعد 24. طلوعى، محمود، داستان انقلاب، تهران، انتشارات علمى، پاييز 1370
25. مجموعه اسناد لانه جاسوسى، بخش اول (ايران در بند) ، جلد 6، تهران، مركز نشر اسناد لانه جاسوسى آمريكا، زمستان 1369
26. كوثر (مجموعه سخنرانيهاى حضرت امام خمينى) - جلد دوم، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار ا مام خمينى، 1371
27. همان منبع، ص‏504
28. همان منبع، ص‏504
29. فوران، جان - انقلاب 79-1977 چالشى بر تئورى اجتماعى ، فصلنامه حضور شماره 18، زمستان 1375، ص‏205
30 و 31و32. مجموعه اسناد لانه جاسوسى، بخش اول (ايران در بند) ، جلد 6، تهران مركز نشر اسناد لانه جاسوسى امريكا، زمستان 1369
33. نعمتى زاده، محمدرضا، فصل خاكستر (مجموعه شعر) ، بوشهر، نشر شروه، زمستان 1370
34. طلوعى، محمود - داستان انقلاب، تهران، انتشارات علمى، پاييز1370
35. فردوست، حسين، ظهور و سقوط سلطنت پهلوى - جلد دوم، تهران، انتشارات اطلاعات، 1370
36. بوستان سعدى 37. قرآن كريم، سوره آل عمران، آيه 103
38. فصلنامه حضور، خرداد 1372، ص‏11
39و40و41و42و43و44و45و46. مجله حوزه، سال هفتم، فروردين تا تيرماه 1369، شماره 38-37
47و48. امام و انقلاب در آئينه انديشه جهان، تدوين روابط عمومى سازمان بهزيستى استان مازندران، قم، نشر مرتضى، بهمن ماه 1369
49. فصلنامه حضور، شماره 20، تابستان 1376، ص‏38
50. امام و انقلاب در آئينه انديشه جهان، تدوين روابط عمومى سازمان بهزيستى استان مازندران، قم، نشر مرتضى، بهمن 1369
51و52و53 و54. فصلنامه حضور، شماره 1، خرداد 1370
55. كوثر (مجموعه سخنرانيهاى حضرت امام خمينى) جلد دوم، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، 1371
56. آرشيو مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1376
57. دولت آبادى، فيروز، چهار انفجار در بستر تاريخ، فصلنامه حضور، مشاره 8، پاييز 1373
58و59و60و61و62. امام خمينى، كلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1372
63. واحد كامپيوتر مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، كد 13-99
64و65و66. رهنمودهاى امام در جهت‏خودكفايى، مجله حوزه، سال هفتم، شماره 38و37، فروردين تا تيرماه 1369
67و68و69. واحد كامپيوتر مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، كد 13-99
70و71و72و73و74و75و76و77و87و79. امام خمينى، كلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1372
80و81و82 و83و84و85. همان منبع 86و87. صحيفه نور، جلد 14، مركزر مدارك فرهنگى انقلاب اسلامى، تهران ، شركت‏سهامى چاپخانه وزارت ارشاد اسلامى، 1361
88. امام خمينى، كلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1372
89. رهنمودهاى امام در جهت‏خودكفايى، مجله حوزه، سال هفتم، شماره 38-37، فرودين تا تيرماه 1369
90. همان منبع 91و92. امام خمينى، كلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1372
93. مجله حوزه، سال هفتم، شماره 38- 37، فرودين تا تيرماه 1369
94. قرآن كريم، سوره اسرا، آيه 27.
95. نقل به مضمون از سخنرانى مهندس مير حسين موسوى در هفته دفاع مقدس در دانشگاه تربيت مدرس - 1/7/76
96. رهنمودهاى امام در جهت‏خودكفايى، مجله حوزه، سال هفتم، شماره 38-37، فروردين تا تيرماه 1369
97. صحيفه نور، جلد 10، تهيه و تنظيم از مركز مدارك فرهنگى انقلاب اسلامى، تهران، شركت‏سهامى چاپخانه وزارت ارشاد اسلامى، 1361
98.
98، 99و100. امام خمينى، كلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1372
101. همان منبع 102. واحد كامپيوتر مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، كد76-19.
103. همان منبع 104و105و106. صحيفه نور، جلد 10، تهيه و تنظيم از مركز مدارك فرهنگى انقلاب اسلامى، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1361
107. كيهان سال 1373، ص‏186
108. قرآن كريم، سوره آل عمران، آيه 103
109. واحد كامپيوتر مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، كد 13- 99
110 و 111و112و113. همان منبع 114 و115. امام خمينى، كلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1372
116. قرآن كريم، سوره حديد، آيه 25
117. امام خمينى، كلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1372
118 و119 و120 و121و 122و 123. امام خمينى، كلمات قصار، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، بهار 1372
124. صحيفه نور ، جلد 10، مركز مدارك فرهنگى انقلاب اسلامى، تهران ، شركت‏سهامى چاپخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1361
جستجو

  جستجو
توسعه کلان و چشم انداز
خميني از ديدگاه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران
خامنه اي از ديدگاه مقام معظم رهبري
رفسنجاني از ديدگاه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
 از ديدگاه روساي جمهور
اسناد توسعه
آرشیو
لينك هاي مفيد

آرشیو
خبرهای اختصاصی چشم انداز

آرشیو
گزارشات جهانی و رتبه بندی ها

ادامه مطالب
  صفحه اصلی اخبار اسناد ملی گزارشات نقشه سایت در باره ما  
 
 
کلیه حقوق این وب سایت برای مدیریت آن محفوظ می باشد.
طراحي سايت و بهينه سازي سايت توسط سارگون